شانه منجمد

شانه‌ی منجمد

شانه‌ی منجمد که به نام چسبندگی کپسول شانه هم معروف است، معمولاً با سفتی و احساس درد در شانه نمایان می‌شود. نشانه‌ها معمولاً به‌تدریج شروع می‌شود و با گذشتن زمان بدتر می‌شود.
خطر بروز شانه‌ی منجمد در بیمارانی که در دوره‌ی باز توانی پس از بیماری‌هایی خود مانند ماستکتومی (برداشتن بخشی از سینه و غدد لنفاوی) و یا سکته‌ی مغزی قرار دارند بیشتر می‌شود.
درمان آن شامل تمرینات افزایش‌دهنده‌ی دامنه‌ی حرکتی شانه در درجات خفیف و درمان‌های کاهش‌دهنده‌ی التهاب داخل مفصلی مانند تزریقات استروئید داخل آن زیر دیدمستقیم سونوگرافی و یا دستگاه تصویربرداری با اشعه x در درجات پیشرفته‌تر هستند.
شانه‌ی یخ‌زده معمولاً یک‌طرفه اتفاق می‌افتد اما بااین‌وجود در درصد کمی از بیماران دیده‌شده است که ۲ طرف شانه را درگیر کرده باشد.

علائم شانه یخ‌زده (منجمد)

شانه‌ی یخ‌زده خیلی به‌آرامی پیشرفت می‌کند و ۳ مرحله دارد. هر مرحله می‌تواند چندین ماه طول بکشد.

1. مرحله‌ی اول یا شروع انجماد: هر حرکت مفصل شانه باعث ایجاد درد شدیدی می‌شود و دامنه‌ی حرکتی مفصل شروع به محدود شدن می‌کند.
  2. مرحله‌ی یخ‌زدگی کامل: بااینکه دردها شروع به کاهش می‌کنند اما در مقابل میزان سفت شدگی مفصل بیشتر شده و دامنه‌ی حرکتی محدودتر می‌شود.
  3. مرحله‌ی بازگشتی (ذوب‌شدگی): دامنه‌ی حرکتی مفصل شانه شروع به بازگشت و بهبودی اندکی حاصل می‌شود.

در برخی افراد دردها در طول شب تشدید شده باعث بیدار شدن از خواب می‌گردد.

علل ابتلا به شانه منجمد

استخوان‌ها، لیگامنت‌ها و تاندون‌ها که مفصل شانه را در داخل بافت ارتباط‌دهنده‌ای به نام کپسول دورهم جمع شده‌اند. شانه‌ی یخ‌زده زمانی ایجاد می‌شود که این کپسول اولاً نازک‌تر و دوما سفت‌تر شود. به دنبال آن، محدوده‌ی حرکتی شانه را محدود و مختل سازد. این مشکل در بیماران دیابتی و آن دسته از بیمارانی که برای مدتی شانه‌ی خود را حرکت نداده‌اند (بعد از جراحی‌ها و یا شکستگی‌ها) بیشتر شایع است.

عوامل خطرزای شانه یخ‌زده

• سن و جنس: افرادی بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر هستند و این بیماری بین بانوان بیشتر شایع است.
  • بی‌حرکتی و یا کاهش حرکت مفصل شانه: افرادی که در مدت‌زمانی زیادی فعالیت دستشان را محدود کرده‌اند، آسیب‌های ROTATOR CUFF، شکستگی‌های بازو، حملات و سکته‌های مغزی و دوران نقاهت پس از جراحی‌ها
  • بیماری‌های سیستمیک مانند ۱٫ دیابت، ۲٫ تیروئید پرکار یا کم‌کار ۳٫ بیماری‌های قلبی- عروقی ۴٫ سل ۵٫ بیماری پارکینسون

پیشگیری از ابتلا به شانه منجمد

این مشکل به دلیل اینکه به‌عنوان یک عارضه بعد از انواع مشکلات و بیماری‌هایی که سبب بی‌حرکتی دست می‌شود. شناخته‌شده است، در صورت بروز مشکلات محدودکننده‌ی دامنه‌ی دست باید در اسرع وقت تمرینات ورزشی افزایش‌دهنده‌ی دامنه‌ی حرکتی شانه را شروع کرد.