اختلالات دیسک در نوجوانان

انحطاط دیسک کمر مشکلی شایعی بین جوانان و نوجوانان نیست؛ اما ممکن است در سنین نوجوانی پیدایَش شود و آن را به نام “اختلال دیسک نوجوانان ” می‌شناسیم. این اختلال خود را با کمردرد نمایان می‌کند.
این اختلال به‌طورمعمول در بازه‌ی سنی اواخر نوجوانی (۱۶ سالگی) تا ۳۰ سالگی دیده می‌شود. گاهی یک صدمه مسبب شروع ماجراست؛ ولی در مورد باقی علت‌ها نظرات مختلفی بین پزشکان وجود دارد. برخی پزشکان بر این باورند که دررفتگی‌ای ژنتیکی در دیسک که باعث تخریب دیسک شود یکی از فاکتورهای اصلی است. سایر عوامل از فرسایش دیسک تا پارگی آن متغیر است.

Schmorl’s Nodes چیست و چگونه اختلال دیسک کمر پیشروی می‌کند؟

گره اشمورل به قسمتی از دیسک گفته می‌شود که از محل طبیعی خود بیرون آمده و در بدنه‌ی پایینی مهره‌ی ستون فقرات فرورود و باعث ایجاد فرایند التهابی در آن ناحیه و کاهش خون‌رسانی به دیسک شود.

اختلال دیسک کمر در جوانان زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه‌ی پایانی بدنه مهره‌های کمری (یک یا چند مهره) ضعیف‌تر از آن است که بتواند فشارهای اطراف فضای دیسک را به خود جذب کند.
End Plate یا صفحه‌ی پایانی، پایین‌ترین و بالاترین قسمت بدنه‌ی هر مهره است که از ۲ طرف به سطح غضروفی و فیبرهای دیسک کمر چسبیده است.

اختلالات دیسک در نوجوانان

زمانی که صفحات پایانی مهره‌ها ضعیف باشند و نتوانند استرس‌ها و فشارهای وارده مهار کنند قسمت فیبرهای اطراف دیسک (بخش محکم اطراف ژله‌ی وسط) از جای خود دررفته و به بنده‌ی مهره فرو می‌رود و باعث ایجاد التهاب و نهایتاً پیدایش درد است.

تفاوت اصلی دیسک کمر در جوانان و بزرگ‌سالان چیست؟

بااینکه این دو بیماری ماهیتی یکسان دارند ولی تفاوت اصلی دیسک کمر در نوجوانان با بزرگ‌سالان در تعداد دیسک‌های درگیر است. در بزرگ‌سالان عمدتاً یک یا دو دیسک درگیر می‌شود درحالی‌که در نوجوانان همه و یا بیشتر مهره‌های کمری درگیر می‌شود.
بدیهی است که بدانیم وجود بیماری دیسک کمر در نوجوانان یادآور این است که باید نسبت به وجود کمردرد در سنین پایین حساس بود و این علامت را که می‌تواند زنگ خطری باشد، تحت نظر پزشک متخصص بررسی کرد تا از منشأ درد اطمینان حاصل کرد و از تبعات ایجاد دیسک کمر در نوجوانان جلوگیری به عمل آورد. این بیماری بسیار ناتوان‌کننده خواهد بود و درصورتی‌که در درجات پایین بیماری سریعاً شناخته شود می‌توان از پیشرفت آن با روش‌های مختلف درمانی و آموزشی جلوگیری کرد.

علائم دیسک کمر در نوجوانان

• درد مداوم در کمر و گردن شایع است و در نزدیکی یا اطراف دیسک‌های آسیب‌دیده احساس می‌شود.
  • درد با استراحت از بین می‌رود؛ این در حالی است که حین نشستن در دفعات متعدد و طولانی‌مدت تشدید می‌شود.
  • دویدن، راه رفتن و تغییر وضعیت قرارگیری بدن‌درد را برای مدتی کاهش می‌دهد.
  • طی انجام حرکات چرخشی، بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین و یا خم شدن درد بیشتر می‌شود.
  • درد به نقاط دیگر مانند پاها منتشر می‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت شناسایی زودهنگام بیماری دیسک کمر در نوجوانان، ورزش‌ها مادامی‌که سبب ایجاد و یا تشدید درد در فرد نشود؛ می‌تواند ادامه‌دار باشد. تحت نظر پزشک معالج شروع یا ادامه‌ی ورزش‌هایی مانند کشش عضلات همسترینگ، تمرینات قدرتی، هوازی و یوگا پیشنهاد می‌شود.

اخطار: در دوره‌ی حاد بیماری انجام ورزش‌ها محدودشده و ممنوعیت دارد.

تمرینات ورزشی ذکرشده به تقویت عضلات Core در شکم و کمر (عضلات عمقی داخل شکم و کمر که به ستون فقرات چسبیده‌اند) کمک می‌کنند؛ از طرف دیگر با بالا بردن میزان خون‌رسانی به نواحی درگیر، باعث سلامت سرتاسر ستون فقرات می‌شوند.
نوجوانان و جوانانی که انجام ورزش در روزمره آنان جای ندارد، بیشتر در معرض کمردرد هستند؛ عضلات ضعیف آنان همراه با تونیسیته و قابلیت ارتجاعی کمتر گواه بر این ادعاست…

ارائه‌ی آموزش و آگاه کردن نوجوانان و جوانان درگیر و مستعد بیماری دیسک کمر بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه با ایجاد تغییرات جزئی در عادات غلط و جایگزین کردن عادات درست فتح قله‌ی سلامتی بسیار نزدیک است.
در مواردی که بیماری بسیار پیشرفته باشد احتمال انجام جراحی بازو یا میکرودیسکتومی وجود دارد.