کاربرد لیزر درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی

سؤالات مطرح در مورد لیزرتراپی

آیا لیزر درمانی درد دارد؟

در طول لیزر درمانی، بیمار هیچ گونه احساسی از لیزر نخواهد داشت و یا این احساس در حد بسیار ناچیزی خواهد بود. در بعضی مواقع ممکن است بیمار سوزش یا گرمی ملایم و غیر آزاردهنده‌ای را در محل عمل احساس کند. با این حال بیمار با احساس هر گونه درد ناچیز میتواند شدت پرتو لیزر را توسط پزشک کنترل کند

آیا لیزر درمانی عوارض و خطر دارد؟

از زمان کار کرد لیزر درمانی تا کنون بسیار موارد جزعی از خطرات این روش درمانی گزارش شده است. در موارد نادری ممکن است بعضی از آسیب‌دیدگی‌های کهنه یا دردهای مزمن به مدت چند روز بدتر شوند، چراکه پاسخ طبیعی بدن در بهبود آسیب‌دیدگی‌ها، بعد از اعمال لیزر فعال و شدیدتر می‌شود.

هر جلسه لیزر درمانی چقدر طول می‌‌کشد؟

طول جلسه لیزر درمانی معمولاً بین 5تا 10دقیقه است و به اندازه ناحیه محل درمان بستگی دارد.

برای درمان یک عارضه به چند جلسه لیزر درمانی نیاز است؟

این به ماهیت عارضه مورد درمان بستگی دارد. برای بعضی از بیماری‌ها ممکن است 1 تا 6 جلسه لیزر درمانی کافی باشد، اما عوارضی که حالت مزمن دارند ممکن است به 10 تا 15 جلسه با نظر پزشک متخصص، لیزر درمانی نیاز داشته باشد. حتی برای عوارضی از قبیل آرتروز شدید ممکن است لازم باشد که لیزر درمانی به صورت دوره‌ای و مداوم ادامه پیدا کند تا در کنترل درد مؤثر واقع شود.

ظهور آثار و نتایج لیزر درمانی چه مدت طول می‌کشد؟

ممکن است که شما بعد از اولین جلسه لیزر درمانی، آثار بهبودی در علائم بیماری خود (معمولاً تسکین درد) را احساس کنید. در بعضی از موارد هم شما تا چند جلسه بعد، هیچ گونه بهبودی احساس نمی‌کنید. البته این به معنی آن نیست که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و لیزر تأثیر لازم را ندارد، بلکه نتایج جلسات لیزر درمانی به صورت تجمعی بروز می‌کند و اغلب بعد از گذشت 3 یا 4 جلسه می‌توان اولین آثار آن در بهبود علائم بیماری را احساس کرد.

آیا از لیزر درمانی می‌توان همراه با سایر درمان‌ها نیز استفاده کرد؟

بله! لیزر درمانی اغلب همراه با سایر روش‌های درمانی از جمله درمان فیزیکی، درمان‌های دستی، ورزش درمانی و کار درمانی و…در واقع سایر روش‌های درمانی به صورت مکمل عمل می‌کنند و می‌توان از آنها همراه با لیزر برای افزایش کارآیی و سرعت درمان استفاده کرد.