روتاتور کاف شانه

ROTTAROR CUFF گروهی از عضلات و تاندون‌هاست که اطراف مفصل شانه قرارگرفته‌اند. سر استخوان بازو را در داخل حفره‌ی مفصل شانه نگه‌داشته‌اند. آسیب به این عضلات و تاندون‌ها درد گنگ و عمیقی را در مفصل شانه ایجاد می‌کند و اگر فرد روی مفصل درگیر بخوابد این درد شدیدتر می‌شود.
احتمال وقوع این آسیب در افرادی که مکرراً دست خود را به بالای سر می‌برند بیشتر از سایر افراد است. مشاغل مانند نقاشان ساختمانی، قالیباف‌ها، ورزشکارانی مانند تنیس‌بازها و بیس‌بال در معرض خطر هستند. پدیده‌ی سالمندی احتمال آسیب را بیشتر خواهد کرد

علائم ابتلا به روتاتور کاف شانه

غالب افراد درد مربوط به آسیب ROTTATOR CUFF را این‌گونه توصیف می‌کنند:

• دردی گنگ که در عمق شانه حس می‌شود.
  • بر هم زننده‌ی خواب، به‌خصوص اگر روی شانه‌ی مبتلا خوابیده باشید.
  • درد ناتوان‌کننده‌ای که فرد نمی‌تواند موهایش را شانه کند و یا دستش را از پشت به وسط دو کتف برساند.
  • درد همراه با احساس کرختی در دست سمت مبتلاست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای یک تشخیص افتراقی در مورد دردهای شانه همواره مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. احساس کرختی‌ اگر در دست قطع نشود باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

علل ابتلا به روتاتور کاف شانه

این بیماری می‌تواند به ۲ دلیل عمده ایجاد شود:

1. یک جراحت ناگهانی و شدید
  2. تخریب پیش‌رونده‌ی بافت تاندونی در اثر پدیده‌ی سالمندی

عوامل خطرزای روتاتور کاف شانه

1. سن: با بالا رفتن سن احتمال ایجاد این بیماری بیشتر می‌شود. این آسیب در افراد بالای ۴۰ سال شایع‌تر است.
  2. ورزش‌هایی خاص: ورزش‌هایی که در آن حرکات چرخشی دست زیاد دیده می‌شود؛ مانند بسکتبال، تنیس بال. پرتاب نیزه و…
  3. مشاغل خدماتی: مانند نقاشی ساختمانی و یا قالیبافی
  4. سابقه‌ی خانوادگی: ژنتیک در بروز این بیماری دخیل است.

عوارض ابتلا به روتاتور کاف شانه

اگر از انجام درمان غفلت شود در طول زمان توانایی حرکت دست از بین رفته و احساس ناتوانی و ضعف در آن باقی می‌ماند. علی‌رغم نیاز به استراحت دست در طی درمان، بی‌حرکتی طولانی می‌تواند شانه‌ی منجمد را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین انتخاب درمان به‌موقع. صحیح توسط پزشک برای شما و محدود کردن حرکت مفصل شانه در مدت‌زمان مشخص از بروز این عوارض جلوگیری خواهد کرد.

پیشگیری از ابتلا به روتاتور کاف شانه

اگر جز جمعیت‌های در معرض خطر این آسیب هستید، انجام حرکات کششی شانه و تمرینات استحکامی برای شانه به‌طور روزانه و مرتب توصیه می‌گردد.