التهاب مفصل ساکروایلیاک

التهاب مفصل SI ساکروایلیاک

التهاب ۱ یا ۲ مفصل ساکروایلیاک (جایی که استخوان ساکروم به استخوان لگن متصل شده است را می‌گویند) که ایجاد درد در باسن از علائم اصلی آن است، همچنین درد در پاها منتشر شود. ایستادن طولانی و بالا رفتن از پله‌ها درد را تشدید می‌کند.
التهاب مفصل ساکروایلیاک به‌سختی تشخیص داده می‌شود. چراکه علائم آن شبیه به سایر دردهای کمری است و می‌تواند با سایر بیماری‌های التهابی ستون فقرات کمری لینک شود.

علائم ابتلا به التهاب مفصل ساکروایلیاک

دردهایی ایجاد می‌کند ک در باسن و کمر حس می‌شود و ممکن است یک یا هر دو پا را درگیر کند و حتماً در مچ پا حس می‌شود. این درد با ایستادن طولانی، تحمل شدن بیشتر وزن روی پاها بیشتر از سایر اندام‌ها، بالا رفتن از پله، دویدن و برداشتن گام‌های بلند تشدید می‌شود.

علل ابتلا به التهاب مفصل ساکروایلیاک

• آسیب تروماتیک: یک ضربه‌ی ناگهانی مانند تصادفات ماشینی و یا شوک می‌تواند از علل آسیب باشد.
  • آرتروز: آسیب و پارگی مفصل ساکروایلیاک و همچنین بیماری التهابی مفاصل ستون فقرات می‌تواند از علل ایجادکننده‌ی این بیماری باشد.
  • بارداری: مفصل ساکروایلیاک که می‌بایست برای سازگاری با پروسه‌ی زایمان منعطف‌تر و کشیده‌تر شود. اضافه‌وزن و تغییر الگوی راه رفتن می‌تواند فشاری مضاعف بر این مفصل باشد تا پارگی‌های غیرعادی و التهاب را سبب شود.
  • عفونت نادر است اما می‌تواند باعث التهاب شود.
  • از عوارض آن باید به ایجاد درد مزمن و افسردگی و بی‌خوابی اشاره کرد.

تشخیص التهاب مفصل ساکروایلیاک

قدم اول معاینه‌ی بالینی صحیح پزشک است. برای تشخیص التهاب مفصل ساکروایلیاک از روماتیسم ستون فقرات (اسپاندیلیت انکیلوزان) احتمال درخواست MRI از سوی پزشک وجود دارد.
گاهی ممکن است تزریقات تشخیصی توسط پزشک شما پیشنهاد شود. در صورت تزریق آمپول بی‌حس‌کننده مثل لیدوکایین و یا بوپیواکایین زیر دیدمستقیم دستگاه سونوگرافی و یا فلوروسکوپی {تصویربرداری زنده با اشعه‌ی X}که اگر درد به‌طور کامل از بین برود التهاب این مفصل محرز خواهد شد؛ اما به دلیل نشت این مایع به بافت‌های اطراف از میزان قابل‌اعتماد بودن این روش کاسته است.

درمان التهاب مفصل ساکروایلیاک

درمان این بیماری کاملاً وابسته به علت به وجود آورنده آن است. می‌توان از داروهای ضد درد و داروهای ریلکس کننده عضلات استفاده کرد، اگر علت اصلی اسپاسم عضلات اطراف مفصل باشد. هم‌چنین می‌توان دروهای ضد روماتیسم ستون فقرات استفاده کرد.
در برخی مواقع بنا به تشخیص پزشک متخصص انجام برخی روش‌های فیزیوتراپی و استفاده از لیزر و مگنت‌تراپی به کاهش درد کمک می‌کند.
در سایر موارد تزریقات داخل مفصل ساکروایلیاک (تزریق استروئید زیر دیدمستقیم) به کاهش التهاب و کاهش درد کمک می‌کند، همچنین استفاده از دستگاه RF می‌تواند کمک‌کننده باشد.