آرامشتو حفظ کن و راحت باش

چرا کلینیک درد؟

درد یکی از موهبت‌های الهی است که وجود آن زنگ هشداری برای فرد است که نشان می‌دهد قسمتی از بدن از نظر عملکرد دچار اختلال شده و باید بررسی و درمان شود. بنابراین درد یک علامت است، اما در صورت عدم درمان و مزمن شدن تغییراتی در جسم و روان ایجاد می‌شود، که درد را از یک علامت تبدیل به یک بیماری میکند و در این حالت تنها با درمان علت ایجاد کننده درد، بهبودی صورت نمی‌گیرد. کلینیک درد (pain control clinic) یا کلینیک مدیریت درد، مراکزی تخصصی هستند که بر تشخیص و درمان درد های حاد و مزمن تمرکز می کنند. بیماران مراجعه کننده به این کلینیک ها به دقت معاینه می‌شوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی، آزمایشات و سایر روش‌های تشخیصی درد درخواست می‌شود.

پس از مشخص شدن علت درد برنامه ریزی جهت درمان آن انجام می شود. تفاوت روش انتخابی برای درمان درد در مراجعه بیماران به این کلینیک ها، نحوه بررسی درد و تمرکز بر پایه روش‌های درمانی است تا حتی‌الامکان بیمار تحت جراحی باز قرار نگیرد.

دردهای مزمن، انواع دردهای عضلانی – اسکلتی به خصوص دردهای مزمن ستون فقرات، عمل بسته دیسک، درد بیماران مبتلا به سرطان، دردهای سر و صورت مربوط به درگیری اعصاب و دردهایی با منشاء سیستم سمپاتیک مانند درد پس از بیماری زونا و پاهای دیابتی و درد در اندام‌ها به علت گیر افتادن اعصاب هستند.

کمردرد یکی از شایع‌ترین دردهای رایج میان زنان و مردان است که شیوع آن در طول عمر بالای 70 درصد است. بیش از 50 درصد از آنها با انجام اقدامات اولیه مانند استراحت یا داروهای ضد درد ساده طی یک هفته بهبود می‌یابند.

علت ایجاد درد می‌تواند مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، لیگامان‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای، ریشه‌های عصبی، پرده‌های اطراف نخاع یا حتی وجود یک بیماری التهابی یا عفونی باشد. تشخیص دقیق علت کمردرد قبل از هر اقدامی می‌تواند از عوارض انجام یک عمل غیرضروری جلوگیری کند. استفاده از عمل‌های جراحی مداخله‌ای یا اینترونشنال (interventional) در این کلینیکها سبب می‌شود تا بافت‌های طبیعی بدن تا حد ممکن دستکاری نشوند.

روش مداخله‌ای یعنی دستکاری و درمان علت ایجاد کننده درد بدون نیاز به شکافتن پوست و بی‌هوشی که به صورت سرپایی و عمل بسته انجام میشود و عوارضی که ناشی از برش پوست، عضلات و استخوان‌هاست، ایجاد نمیشود. با توجه به اینکه زخم باز در این نوع عمل‌ها وجود ندارد و انجام این اقدامات در اتاق عمل است از عفونت‌ها نیز جلوگیری می‌شود.  استفاده از فلوروسکوپ و سونوگرافی که یک نوع وسیله تصویربرداری در اتاق عمل است، سبب شده که عمل‌ها با دقت میلیمتری انجام و از آسیب به نخاع و عروق جلوگیری شود.

در مواردی که فقط دیسک‌ها مختصری تغییر شکل داده‌اند و هنوز فتق دیسک اتفاق نیفتاده، حتی با روش‌های ساده‌تری مانند تزریق داروهای ضد التهاب به روش ترانس فورامینال در کنار دیسک معیوب درمان انجام می‌شود. در موارد پیشرفته‌تر انجام عمل بسته روی دیسک سبب از بین رفتن فشار روی اعصابی می‌شود که عصب دهی به پاها را بر عهده دارند.

در بیمارانی که قبلا عمل جراحی کمری انجام داده‌اند و مجدد دچار کمردرد با انتشار درد و بی‌حسی به پاها شده‌اند با توجه به اینکه چسبندگی‌های داخل کانال نخاع پس از عمل می‌تواند شایع‌ترین علت این مشکل باشد، تزریق داروهای خاصی در مناطق چسبندگی در اتاق عمل و تحت مانیتورینگ فلوروسکوپ به صورت بسته سبب باز شدن چسبندگی ها و رفع علائم می‌شود.

چه افرادی در کلینیک درد آذرگان فعالیت میکنند؟

در کلینیک‌ درد آذرگان، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی و فوق تخصص ستون فقرات، متخصص بیهوشی فوق‌تخصص درد، روان‌شناس بالینی، پرستار، تکنسین بیهوشی و تکنسین لیزر به کمک هم تلاش می‌کنند درد بیمار را درمان کنند یا به اندازه‌ای کاهش دهند که بیمار هرچه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگردد و شرایط زندگی راحت‌تر برایش فراهم گردد.

در کلینیک‌ درد آذرگان، نخست پزشکان با انجام ارزیابی و معاینه دقیق، علت درد بیمار را شناسایی و سپس تلاش می‌کنند با ترکیبی از درمان‌های دارویی، درد بیمار را کاهش دهند و درصورت نیاز، با تغییر میزان و نوع داروی مصرفی، نتیجه بهتری ایجاد کنند. در صورت نرسیدن به نتیجه مناسب، گام بعدی درمان‌های مداخله‌ای هستند. این درمان‌ها در اتاق عمل سترون (استریل) و با راهنمایی فلوئوروسکوپی و پرتونگاری انجام می‌شوند تا دقت و ایمنی افزایش یابد.

پس از کنترل کامل یا نسبیِ درد، بیمار به انجام ورزش های درمانی تشویق می‌شود تا به مرور توانایی‌های بدنیِ وی بهبود یابد.

در تمام مراحل، همکاران روان‌شناس بالینی، بیمار را ویزیت و اقدامات یا درمان‌های لازم برای بهبود وضعیت روحی-روانی بیمار را تجویز می‌کنند.

بنابراین در کلینیک درد هدف فقط تسکین نیست.هدف درمان است اما برای درمان از عملهای باز استفاده نمیشود برشی روی پوست ایجاد نمیشود بلکه اعمالی انجام میشود که به آن مداخله یا intervention  میگویند.

هدف در کلینیک درد چیست؟

در یک کلینیک درد علاوه بر تجویز دارو، به شما آموزش داده می شود که در مقابل درد چه رفتاری از خود نشان دهید. هدف از آموزش این رفتارها کنترل درد و درمان جسمی، رفتاری و روانی است. آنها در مورد دردتان به شما آگاهی می دهند و با تغییر شیوه زندگی تان و داروها باعث می شوند شما احساس بهتری داشته باشید.

با مراجعه به یک کلینیک درد شما مهارتهای کنترل درد را می آموزید و در نتیجه بهتر از گذشته زندگی خواهید کرد. سالم تر و با انگیزه تر کار خواهید کرد و از تفریحات خود لذت خواهید برد. افرادی که درد و ناراحتی دارند اغلب به سختی زندگی روزانه خود را سپری می کنند و در نتیجه توانایی تجربه های جدید در زندگی خود را ندارند. طبق تحقیقات زیادی که انجام شده است تعداد زیادی از این افراد بعد از مراجعه به کلینیک درد و تکمیل دوره درمان، کارهای روزانه خود را ساده تر انجام می دهند و سطح کیفیت زندگی شان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. البته زمان درمان به نوع درد شما وابسته است و بسته به شرایط افراد مختلف، متفاوت است.

به گفتگو بپیوندید