آرامشتو حفظ کن و راحت باش

دیسک کمر در نوجوانان

انحطاط دیسک کمر مشکلی شایعی بین جوانان و نوجوانان نیست؛ اما ممکن است در سنین نوجوانی پیدایَش شود و آن را به نام “اختلال دیسک نوجوانان” می شناسیم. این اختلال خود را با کمر درد نمایان می کند.

این اختلال به طور معمول در بازه ی سنی اواخر نوجوانی (16 سالگی ) تا 30 سالگی دیده می شود. گاهی یک صدمه مسبب شروع ماجراست؛ ولی در مورد باقی علت ها نظرات مختلفی بین پزشکان وجود دارد.

برخی پزشکان بر این باورند که دررفتگی ای ژنتیکی در دیسک که باعث تخریب دیسک شود یکی از فاکتورهای اصلی می باشد. سایر عوامل از از فرسایش دیسک تا پارگی آن متغیر است.

مشاهده ی عوامل شایع بیماری دیسک کمر

Schmorl’s Nodes  (گره اشمورل)  چیست و چگونه اختلال دیسک کمر پیشروی می کند؟

گره اشمورل به قسمتی از دیسک گفته می شود که از محل طبیعی خود بیرون آمده و در بدنه ی پایینی مهره ی ستون فقرات فرو رود و باعث ایجاد فرایند التهابی در آن ناحیه و کاهش خونرسانی به دیسک شود.

اختلال دیسک کمر در جوانان زمانی اتفاق می افتد کنه صفحه ی پایانی بدنه مهره های کمری (یک یا جند مهره ) ضعیف تر از آن است که بتواند فشارهای اطراف فضای دیسک را به خود جذب کند.

End Plate  یا صفحه ی پایانی، پایین ترین و بالاترین قسمت بدنه ی هر مهره است که از 2 طرف به سطح غضروفی و فیبرهای دیسک کمر چسبیده است.

زمانی که صفحات پایانی مهره ها ضعیف باشند و نتوانند استرسها و فشارهای وارده مهار کنند قسمت فیبرهای اطراف دیسک (بخش محکم اطراف ژله ی وسط) از جای خود در رفته و به بنده ی مهره فرو می رود و باعث ایجاد التهاب و نهایتا پیدایش درد است.

تفاوت اصلی دیسک کمر در جوانان و بزرگسالان چیست؟

با اینکه این دو بیماری ماهیتی یکسان دارند ولی تفاوت اصلی دیسک کمر در نوجوانان با بزرگسالان در تعداد دیسک های درگیر است. در بزرگسالان  عمدتا یک یا دو دیسک درگیر می شود دذ حالیکه در نوجوانان همه و یا بیشترمهره های کمری  درگیر می شود.

بدیهی است که بدانیم وجود بیماری دیسک کمر در نوجوانان  یادآور این است که باید نسبت به وجود کمر درد در سنین پایین حساس بود و این علامت را که می تواند زنگ خطری باشد، تحت نظر پزشک متخصص بررسی کرد تا ازمنشا درد اطمینان حاصل کرد و از تبعات ایجاد دیسک کمر در نوجوانان جلوگیری به عمل آورد. این بیماری بسیار ناتوان کننده خواهد بود و در صورتی که در درجات پایین بیماری سریعا شناخته شود میتوان از پیشرفت آن با روش های مختلف درمانی و آموزشی جلوگیری کرد.

علائم شناسایی کننده ی دیسک کمر در نوجوانان چیست:

• درد مداوم در کمر و گردن شایع است و در نزدیکی و یا اطراف دیسک های آسیب دیده احساس می شود.
  • درد با استراحت از بین می رود؛ این در حالیست که حین نشستن در دفعات متعدد و طولانی مدت تشدید می شود.
  • دویدن، راه رفتن، و تغییر وضعیت قرارگیری بدن درد را برای مدتی کاهش می دهد.
  • طی انجام حرکات چرخشی، بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین، و یا خم شدن درد بیشتر می شود.
  • درد به نقاط دیگر مانند پاها منتشر می شود.

توجه داشته باشید که در صورت شناسایی زودهنگام بیماری دیسک کمر در نوجوانان، ورزش ها مادامی که سبب ایجاد و یا تشدید درد درفرد نشود؛ میتواند ادامه دار باشد.

تحت نظر پزشک معالج شروع یا ادامه ی ورزش هایی مانند کشش عضلات همسترینگ، تمرینات قدرتی، هوازی و یوگا پیشنهاد می شود.

اخطار: در دوره ی حاد بیماری انجام ورزش ها محدود شده و ممنوعیت دارد.

تمرینات ورزشی ذکر شده به تقویت عضلات Core در شکم و کمر (عضلات عمقی داخل شکم و کمر که به ستون فقرات چسبیده اند) کمک می کنند؛ از طرف دیگر با بالا بردن میزان خونرسانی به نواحی درگیر، باعث سلامت سر تاسر ستون فقرات می شوند.

نوجوانان و جوانانی که انجام ورزش در روزمره آنان جای ندارد، بیشتر در معرض  کمر درد هستند؛ عضلات ضعیف آنان همراه با تونیسیته و قابلیت ارتجاعی کمتر گواه بر این ادعاست. ..

ارائه ی آموزش و آگاه کردن نوجوانان و جوانان درگیر و مستعد بیماری دیسک کمر بسیار حائز اهمیت می باشد؛ چرا که با ایجاد تغییرات جزئی در عادات غلط و جایگزین کردن عادات درست فتح قله ی سلامتی بسیار نزدیک است.

در مواردی که بیماری بسیار پیشرفته باشد احتمال انجام جراحی بازو یا میکرودیسکتومی وجود دارد.

به گفتگو بپیوندید