آرامشتو حفظ کن و راحت باش

عوارض تسکین دهنده های درد – قسمت دوم

داروهای مخدر

داروهای مخدر یا اپوئیدها تسکین دهنده هایی هستند که می توانند اعتیاد آور باشند. برای بیمارانی که به کمر درد یا دردهای مزمن دیگر مبتلا هستند، این نوع داروها بخش اصلی درمان را تشکیل می دهند. هنگام مصرف داروهای مخدر خودداری از رانندگی و کار با ماشین های سنگین ضروری است. کدئین، فنتانیل، هیدروکدن، هیدرومورفین، مپریدین، مورفین و ترامادول از جمله داروهای مخدر هستند.
عوارض جانبی
اعتیاد یکی از مشکلات اصلی این داروها است. رخوت، سرگیجه، تهوع، استفراغ، یبوست، وابستگی جسمی، مقاوم شدن بدن و دپرسیون تنفسی از دیگر عوارض رایج داروهای مخدر هستند.

داروهای ضد افسردگی

گاهی اوقات برای درمان دردهای مزمن از داروهای ضد افسردگی استفاده می شود؛ حتی با وجود این که شخص افسردگی ندارد. داروهای ضد افسردگی که به طور معمول به عنوان مسکن نیز استفاده می شوند شامل آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، کلومیپرامین، دوکسپین، نورتریپتیلین و دزیپرامین هستند.

عوارض جانبی

موارد زیر از جمله عوارض این داروها است:

• تاری دید

• خواب آلودگی

• خشکی دهان

• احساس سبکی سر هنگام ایستادن به دلیل افت فشار خون

• افزایش وزن

• عدم تمرکز

• مشکل در دفع ادرار

• مشکلات ریتم قلب

بهترین جایگزین مسکن های مشکل ساز

مصرف دارو به طور مداوم، محدودیت های خاصی را برای بیمار ایجاد می کند. به طور مثال بیمار در صورت نیاز به مصرف هر نوع داروی دیگر باید ابتدا با پزشک مشورت کند. حتی برای مصرف مکمل های گیاهی یا ویتامین ها باید پزشک را در جریان قرار دهد. مصرف مداوم داروهای تسکین دهنده مشکلات و وابستگی هایی را در بدن شخص ایجاد می کند که در برخی موارد، جبران ناپذیر است. به خاطر عوارض مسکن ها، استفاده از درمان های جدید و بی خطر به بیماران در تمام گروه های سنی توصیه می شود.

منابع

به گفتگو بپیوندید