آرامشتو حفظ کن و راحت باش

عوارض تسکین دهنده های درد – قسمت اول

روش های درمان دردهای مزمن شامل مصرف دارو و انجام درمان هایی است که در کلینیک ها و یا بیمارستان ها ارائه می شود. برای دردهایی که همواره وجود دارند از تسکین دهنده هایی با اثر طولانی مدت استفاده می شود. از آنجایی که داروهای تسکین دهنده درد، عوارض دارند مصرف آن ها در دوره زمانی طولانی با مشکلاتی همراه است. خوشبختانه برای درمان دردهای مزمن مانند کمر درد، دیسک درد، شانه درد و زانو درد روش های بی خطر و بدون عوارضی در کلینیک های مدیریت درد ارائه می شود. تکنیک های متنوعی برای این منظور موجود دارد؛ مانند اوزن تراپی و بلوک اعصاب درد. در این مطلب داروهای تسکین دهنده ای را که به طور معمول برای دردهای طولانی مدت تجویز می شوند همراه با عوارض آن ها معرفی می کنیم.

استامینوفن

این دارو روی دردهای مختلفی مؤثر است و در داروهای مختلفی نیز به صورت ترکیبی وجود دارد. استامینوفن باید در حدی که برای درمان درد هر شخص مورد نیاز است مصرف شود؛ نه بیشتر. مصرف استامینوفن هنگام نوشیدن الکل و نیز در خانم های باردار توصیه نمی شود. مصرف بیشتر از دو استامینوفن در روز را باید با پزشک در میان گذاشت.
استامینوفن به طور کلی بی خطر است؛ اما در موارد اندکی و نیز در صورت مصرف بیش از حد باعث آسیب در کبد می شود.

داروی غیر استروئیدی ضد التهابی

آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن مثال هایی از این داروها هستند.
عوارض جانبی
عارضه اصلی این داروها مشکلات مربوط به معده است؛ به همین خاطر این داروها باید همراه با غذا یا شیر مصرف شوند. این داروها می توانند باعث کبودی یا خونریزی معده شوند. مصرف طولانی مدت این داروها به کلیه ها آسیب می رساند. در موارد ابتلا به فشار خون بالا، این داروها فشار خون را بالاتر می برند و نیز با داروهای فشار خون تداخل دارند.
سایر عوارض معمول این داروها شامل موارد زیر است:

• تهوع

• کاهش اشتها